Zdrowie

Oleje roślinne i rybie jako suplementy diety. Czy warto zażywać kwasy omega 3?

Hebe
Hebe
Oleje roślinne i rybie w postaci suplementów nie zastąpią świeżych tłuszczy, ale mogą być dopełnieniem zdrowej, zbilansowanej diety. Zawierają kwasy omega-3 wspomagające pracę serca i mózgu. Jak jeszcze tran, olej z czarnuszki i inne zdrowe tłuszcze wpływają na organizm?
Oleje roślinne i rybie jako suplementy diety. Czy warto zażywać kwasy omega 3?

Oleje roślinne i rybie w postaci suplementów nie zastąpią świeżych tłuszczy, ale mogą być dopełnieniem zdrowej, zbilansowanej diety. Zawierają kwasy omega-3 wspomagające pracę serca i mózgu. Jak jeszcze tran, olej z czarnuszki i inne zdrowe tłuszcze wpływają na organizm?

Jaką rolą spełnia tłuszcz w diecie

Zdrowe tłuszcze dostarczane z dietą są niezwykle ważne. Codzienna podaż świeżych i nieprzetworzonych olejów usprawnia różne funkcje organizmu. W tłuszczach rozpuszczają się witaminy (A, K, E i D) odpowiedzialne za odporność, wzrok, mocne koście i dobre samopoczucie. Oleje w diecie pozytywnie wpływają na kondycję skóry i paznokci, wzmacniając ich barierę hydrolipidową. Są źródłem energii i wspierają aktywność neuroprzekaźników – są „pożywieniem” dla mózgu, wspomagającym myślenie i koncentrację.

Uwaga!

Należy unikać olejów roślinnych i zwierzęcych poddawanych wysokiej temperaturze – wówczas zmieniają strukturę i właściwości. Tłuszcze trans mogą być przyczyną wielu komplikacji zdrowotnych.

Jakie składniki zawierają oleje roślinne i oleje rybie

Oleje roślinne i rybie zawierają kwasy tłuszczowe jednonienasycone (pomagające m.in. utrzymać odpowiednie proporcje między „dobrym” i „złym” cholesterolem w organizmie) i wielonienasycone, np. kwasy omega-3, które pozytywnie wpływają na układ krążenia. Innymi składowymi olejów są witaminy i minerały. Ważnym wskaźnikiem ich jakości jest stabilność oksydacyjna – zwłaszcza świeże oleje roślinne tłoczone na zimno zawierają naturalne przeciwutleniacze (m.in. karotenoidy, tokoferole, sterole, fosfolipidy, związki fenolowe), które pomagają utrzymać witalność organizmu i zachować na dłużej młody wygląd.

Oleje z ryb morskich są ważnym źródłem kwasów omega-3. Zwłaszcza tran, czyli olej z dorsza i ryb dorszowatych zawiera DHA i EPA, czyli Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT), które korzystnie działają na układ nerwowy, krwionośny i odpornościowy. Olej z wątroby dorsza ma go zwykle nieco mniej, ale w jego składzie można znaleźć skwalen i alkiloglicerole, które dodatkowo stymulują odporność. Dowiedz się więcej o tranie.

Jak wprowadzić kwasy omega-3 do diety

Najkorzystniej spożywać oleje z pierwszego tłoczenia i jeść dużo ryb z pewnych źródeł. Do polewania sałatek na zimno możesz wybrać np. oliwę z oliwek extra virgin, olej z czarnuszki, olej lniany albo olej z pestek z dyni. Warto korzystać przynajmniej z kilku źródeł tłuszczu.

Co robić w zapracowanych i pełnych zajęć dniach, gdy dieta odbiega od ideału? Albo gdy nie jesteś w stanie przełknąć gorzkiego smaku oleju z czarnuszki, który ma niezwykłe właściwości zdrowotne? Rozwiązaniem mogą być suplementy, np. olej z czarnuszki w kapsułkach, tran w tabletach i inne zawierające zdrowe oleje roślinne i rybie.

Produkty w tabletkach, takie jak tran lub olej z wątroby rekina bywają wzbogacane dodatkami, np. wyciągiem z czosnku (np. Preventic D3 z czosnkiem) lub witaminą D, która dzięki olejowi jest lepiej przyswajalna. Wszystkie kapsułki znajdziesz w Hebe w dziale Suplementy diety.

Czy wiesz, że?

Kwas DHA z grupy kwasów tłuszczowych omega-3 jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży i karmiących piersią – właściwa podaż DHA w diecie zapewnia jego odpowiednią dystrybucję do rozwijającego się płodu i organizmu noworodka.