Blog

Zadbaj o zdrowie zimą, czyli „coś na wzmocnienie organizmu”

Jeśli Twoja odporność jest obniżona, to częściej łapiesz infekcje i czujesz zmęczenie lub rozdrażnienie. Jak wspomagać układ odpornościowy? Co brać na wzmocnienie organizmu zimą? Podpowiadamy naturalne sposoby i sprawdzone preparaty na odporność.

Co jest najlepsze na odporność?

Suplementy diety na odporność to tylko dodatek do zdrowego trybu życia. Warto je jednak zażywać, ponieważ mogą wspomagać naturalną zdolność organizmu do zwalczania wirusów i bakterii.

 

Pamiętaj!

 

Najlepsze sposoby na odporność to uprawianie aktywności fizycznej, stosowanie zbilansowanej diety bogatej w warzywa, owoce i kiszonki oraz spędzanie dużej ilości czasu na świeżym powietrzu. Bardzo ważne są również sen i relaks – zapewnij sobie ten komfort i zadbaj o odpoczynek, ponieważ stres jest największym wrogiem odporności.

Wyciągi roślinne i zioła na odporność

  • Żeń-szeń (Panax ginseng) – składnik znany w medycynie chińskiej od tysięcy lat. Zwiększa zdolność organizmu do wysiłku fizycznego i umysłowego. Podnosi odporność na infekcje i wspomaga w ich zwalczaniu.
  • Jeżówka, czyli Echinacea to naturalny środek na wzmocnienie, w preparatach często łączony z witaminą C. Ekstrakt z jeżówki ma działanie antywirusowe i przeciwzapalne – jest immunostymulujący.
  • Czystek – zioło zawiera silne antyoksydanty, które podnoszą siły witalne.
  • Czosnek – najlepiej spożywać go na surowo. Osoby, które nie przypadają za jego mocnym aromatem, mogą sięgnąć po tabletki z czosnkiem.
  • Dzika róża – częsty składnik preparatów na odporność dla dzieci. Syropy i herbatki z dzikiej róży były stosowane już przez nasze babcie.
  • Acerola – modny ostatnio owoc jest naturalnym źródłem witamin A i C. Pomaga obniżać stres oksydacyjny i jest częstym składnikiem preparatów wzmacniających.
  • Czarny bez – kolejna roślina z babcinej apteczki, która wspiera działanie układu immunologicznego.

Minerały i witaminy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych

  • Witamina D3 – wspiera walkę organizmu z wirusami i bakteriami. Zalecenia lekarskie mówią, że osoby dorosłe w okresie zimowym powinny przyjmować od 800 do 2000 IU witaminy D na dobę.
  • Witamina C – ma silne właściwości antyoksydacyjne i powoduje wzrost aktywności komórek układu odpornościowego.
  • Witamina B1 (tiamina) i witamina B6 (adermina) – ich niedobór objawia się m.in. niską odpornością na infekcję.
  • Cynk, selen, żelazo – te trzy minerały mają kluczowe znaczenie w budowaniu odporności organizmu.

Inne składniki i preparaty na odporność dla dzieci i dorosłych

  • Rutyna (rutozyd) – to flawanoid pochodzenia roślinnego, który przedłuża działanie witaminy C, z którą jest często łączony.
  • Olej z wątroby rekina i olej z wątroby dorsza (tran) – składniki zawierają kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 i omega-6, które działają korzystnie na układ nerwowy, krwionośny i odpornościowy.

 

Większość preparatów na wzmocnienie i odporność – łączy różne wyciągi roślinne, witaminy, rutynę czy probiotyki.

Warto pamiętać, że suplementy nie mogą być zamiennikiem zróżnicowanej diety, a jedynie jej dopełnieniem. Przed ich kupnem i zastosowaniem skonsultuj się z lekarzem, który może zlecić badania pomagające ustalić, jakich witamin i składników Twój organizm potrzebuje najbardziej.